Vad behöver jag och min kropp?

Att känna efter vad kroppen behöver kan vara svårt när du är stressad eller har mycket att göra, men det är då det kan vara extra viktigt att lyssna på kroppens signaler.

När vi har mycket att göra glömmer vi ofta bort att ”checka in” hos oss själva och känna efter vad vi behöver. Denna övning kan effektivt motverka att stress byggs upp under dagen men kan även användas som en bra start på dagen för att känna efter vad du behöver just idag för att må bra.

Så, ta en stund på morgonen eller stanna upp ett par gånger under dagen och fråga dig själv:

1. Hur mår jag? Är jag kanske trött, hungrig, törstig, stressad, uttråkad eller stel i kroppen? 2. Vad behöver jag? (Ett mellanmål eller mat, ett glas vatten, en skärm-paus, en promenad, att ta några djupa andetag eller kanske en stretch-paus?).

Det kan låta som en självklarhet för vissa, men många av oss glömmer ofta bort att lyssna på vår kropp och vad vi behöver. Denna övning tar inte lång tid men kan bidra med det som du behöver för stunden.


Kom ihåg - en stressreaktion i sig är inte farligt, det är en funktion som vi utvecklat för att överleva. Det ger oss energi, fokus och vi mobiliserar kraft för att klara av en utmaning. Det är när stressen blir långvarig och återhämtningen är frånvarande som det leder till ett problem.


Stresshantering handlar inte enbart om att motverka stress utan om att skapa förutsättningar för en ökad livskvalité samt att skapa utrymme för sådant som ger energi. Det handlar om att hitta en balans mellan det som skapar stress och aktiviteter som bidrar med återhämtning. Vad som bidrar med återhämtning kan vara väldigt individuellt så prova dig fram <3

Ta hand om dig! <3