• Saga Manby

Tips för en hållbar kostförändring



Att skapa goda rutiner när det kommer till vad vi äter är av stor vikt för vår hälsa och vårt välmående. Många går på dieter och kämpar i en lång kamp mot övervikt och för att skapa en god balans. Här är fem tips som jag hoppas kan vara en hjälp på vägen!


Öka din medveten - både när det kommer till vad du äter men även varför du äter. Låt dig inte luras av förpackningar utan lär dig läsa innehållsförteckningar och se vad produkterna innehåller. Fundera även på varför du äter? Är det för att du är hungrig eller sugen? P.g.a. av tristess, stress eller andra känslor? Skulle du kunna göra något annat de gånger du inte äter p.g.a. hunger?


Hitta det som fungerar för dig! Att få i sig bra mat och näringsrik mat kan se olika ut. Försök att hitta ditt sätt där du får i dig mat som din kropp behöver! För vissa fungerar det bra med 3 mål mat om dagen, andra vill dela upp det på 3 större mål och 3 mindre. Vissa har svårt med frukost o.s.v. Hitta det sätt som fungerar för dig!


Skippa förbuden - Förbud leder ofta till en osund syn på mat och är svåra att hålla i längden och leder då efter ett tag till överätande och svårigheter att skapa en bra balans.


Skapa balans - Jag brukar förespråka att man kan äta allt men inte alltid. Jag utgår från en grundtanke om att i största utsträckning försöka ge kroppen näringsrik mat som den mår bra av och behöver men även ha utrymme för annan mat som du uppskattar men som kanske inte bidrar med så mycket nyttigheter :) 90/10 brukar jag försöka tänka. 90 % bra, näringsrik mat och 10 % mat som jag gillar men som inte nödvändigtvis bidrar med så mycket bra för hälsan :) Ibland blir det 80/20 eller så men jag tänker att det jämnar ut sig över tiden!


Hitta en livsstil, inte en ny diet eller bantningskur - Se till vem du vill vara och hur du vill må i det långa loppet och vilka dagliga val du bör göra för att nå dit. För de allra flesta bottnar det i en vilja om att ha en god hälsa och välmående och då är en balanserad livsstil när det kommer till kost men även andra områden som fysisk aktivitet, sömn, återhämtning/stress av stor vikt.


Kom ihåg! Ibland är det svårt att genomföra en förändring på egen hand och man kan behöva hjälp med nya vanor och rutiner! Passa på att boka in en konsultation och berätta mer om dina målsättningar så får du höra mer om hur jag kan hjälpa dig med dessa! Du kan boka via hemsidan eller via facebook genom ”boka-nu knappen”


Med en önskan om hälsa och välmående!

/Saga