• Saga Manby

Tips för att närings-boosta maten!


Många som jag träffar har målsättningar om ökad hälsa och välmående. Ett sätt att skapa detta är via kosten men ibland kan det kännas trixigt att få i sig tillräckligt med grönsaker och frukt för många och med det även mycket vitaminer och mineraler som vi behöver.


Jag delar därför med mig av fem tips på hur du kan näringsboosta din mat i vardagen!


Boosta salladen - Addera alternativ som gör salladen mer mättande, näringsrik och dessutom godare! :) Addera t.ex. rostade pumpafrön (blötlägg och rosta/torka för extra näring), kokt quinoa, rostade rödbetor, nötter. Byt ut salladen mot grönkål, spenat, vitkål eller någon annan salladsmix med grönare blad.


Smoothieboost - En smoothie kan vara ett bra alternativ för att enkelt få i dig mer frukt och grönsaker och kan bidra med en närings-boost! Har du svårt att få i dig en stor frukost kan en grön smoothie vara ett alternativ som fungerar! Basrecept för en god smoothie och alternativ för att boosta den ytterligare hittar du här!

Byt sås till röror - Många såser har ofta ett högt fettinnehåll och innehåller inte så mycket nyttigheter men det går att boosta även såsen och göra den mer näringsrik. Detta kan du göra t.ex. genom att:

  • Ersätta vetemjölet vid redning mot mandelmjöl eller kikärtsmjöl för mer näring.

  • Byt ut såsen till en god röra t.ex. Bönröra eller Hummus. Tre goda röror hittar du här!

  • Byt ut ostsåsen mot en vegansk sås full med näring och bra fetter!

Mixa 2 dl cashewnötter med 2 msk näringsjäst/bjäst. Red med vatten eller växtbaserad dryck till önskad konsistens. Smaka av med salt och peppar. Såsen fungerar som alternativ till sås för en carbonara eller ostsås till andra rätter. Inspiration för denna sås kommer från boken ”Vego i världsklass”. Serverar med fullkorns- eller bönpasta för mer fullkorn och fibrer.Du kan även byta såsen till goda röror.


Blötlägg nötter - att blötlägga nötter gör att kroppen tar upp mycket mer av dess näring. Detta beror på att nötter och fröer har fytinsyra som är ett naturligt försvarssystem för att de inte ska förstöras innan de hamnar i jorden och kan börja gro. Fytinsyran hindrar dock den som äter nötterna (eller fröerna) att ta upp näringen. Det binder även olika mineraler som kalcium, magensium, koppar, zink och järnd och hindrar upptaget av protein i vår mag- och tarmkanal.

Här kan du läsa mera tips om just blötläggning av nötter: Laga mat från grunden (tips om blötläggning, recept etc från Renée Voltaire).

Blötlägga och aktivera nötter och frön.

Boosta gröten - Havregrynsgröt är ett fantastiskt frukostalternativ fullt med fullkorn och fibrer! Men du kan boosta gröten ytterligare för att få i dig hälsosamma fetter, vitaminer, mineraler och antioxidanter med bra tillbehör! Här är ett exempel på hur: Addera 1 msk chiafrön, 1 tsk psylliumfrön och 1 msk havrekli till gröten och koka som vanligt. Servera förslagsvis med pumpafrön eller solrosfrön samt skivad banan och bär.


Här hittar du även ett gott recept med goda tillbehör för att boosta din soppa!

Med förhoppning om att bidra med en näringsboost och mer energi i din vardag! <3 /Saga