• Saga Manby

Tankar inför julbuffén (lucka 3, Hälsokalendern)



Nu stundar julen och därmed för många även julbufféer, glöggfika och godsaker! Och självklart ska du kunna äta julbord , dricka glögg och fika (om du gillar det) utan att ha dåligt samvete - precis som med mat i övrigt! Det kan dock vara bra att reflektera över vad du äter och varför samt vilken mat du väljer.


Är du en av många svenskar som kämpar mot övervikt och fetma eller bara vill ha en hälsosam livsstil då kan julen med alla dess "frestelser" kännas utmanande, därför vill jag dela med mig av några tips för en hälsosam jul!

  • Ät långsamt! Det tar ca 20 minuter innan magsäcken signalerar till hjärnan att den är mätt. Tugga därför noga och ät långsamt. Och njut av julmaten!

  • Lägg upp en stor portion grönt det första du gör - brukar ert julbord sakna grönt så ändra på det! :)

  • Tänk tallriksmodellen - Som med andra måltider så skulle jag rekommendera tallriksmodellen där halva tallriken består av grönsaker och rotfrukter t.ex. grönkål, rödkålssallad och brysselkål, grilljerad kålrot eller annat som kompletteras med bra proteinkällor.

  • Väljs bra proteinkällor som t.ex. lax, sill (välj klar inläggning om du vill undvika mycket socker och majonäs), ägg, tofu, Det finns även goda tofu-alternativ istället för sill från Coop för dig som vill!

  • Potatis är bra alternativ, kokt eller varför inte en god kall potatissallad?

  • Ät dig lagom mätt - under jul finns det mycket godsaker, försök att äta lagom, välj 1-2 bitar godis eller pepparkakor, inte tio eller tjugo.

  • Ät bara av det du verkligen tycker om, ta inte av allt bara för att det bjuds.

Fundera även på hur lång din jul är - för många är julen från första advent till ett par veckor in på det nya året. Och det är klart att du ska njuta och äta sådant som du tycker är gott och som är jul för dig - MEN börjar du med detta till första advent och fortsätter ett par veckor in på det nya året kan det innebära både några extra kilo men även förlorade rutiner.


Visste du att…?

Visste du om att vi tenderar att äta mer mat när maten vi äter har olika smak och konsistens? Det är en av anledningarna till att det ofta leder till att vi överäter när vi äter bufféer eller till det som brukar kallas för “efterrättsmagen” där vi alltid får plats med något sött. Vissa smak- och innehållskombinationer triggar detta mer så som sött och salt eller fett och socker.