• Saga Manby

Kontorsövningar - pausövningar


Kontorsövningar - för mer energi och ökat fokus


Att ta pauser i arbetet och göra något annat en stund är en förutsättning för att vi ska kunna arbeta effektivt och koncentrerat med det vi gör. Med korta pauser i arbetet blir vi mer effektiva och levererar bättre än om vi jobbar flera timmar i sträck. ⠀


En paus kan se ut på många olika sätt, här delar jag med mig av ett par kontorsövningar som du kan göra. Du kan välja att göra alla övningar eller välja vissa beroende på behov. Vissa övningar är bra om du känner dig stel, andra är lite mer pulshöjande för att öka blodcirkulationen, det ger hjärnan mer syre, du kommer känna dig piggare och kunna jobba mer effektivt!⠀


Se övningarna på YouTube!

Ladda ner programmet för kontorsövningar här.


Andra sätt att pausa kan vara:

  • Småprata med kollegor- Forskning har visat att småprat med kollegor gör dig mer kreativ och att det dessutom ger bra med extra energi under dagen.⠀

  • Andas - blunda och ta några djupa andetag in och ut genom näsan eller testa växelvis andning (hur du gör det hittar du mer information om på bloggen under kategorin “stress och återhämtning”).

  • En digital paus - sitter du mycket vid skärmen kan en digital paus behövas där du bara kan göra något annat. Titta ut genom fönstret, ta en kopp kaffe i en lugn vrå eller att ta ett par minuter och bara vara.

Jag vet att det kan kännas svårt när det är mycket att göra och stressen är hög men att ta en paus hjälper. Det ger mer energi och gör att du kan arbeta effektivare och bli kreativare.


Hoppas du hittar ett pausalternativ som passar dig! /Saga Manby