• Saga Manby

Tips för att komma igång med vardagsmotion (Lucka 3, Hälsokalendern)



Att fysisk aktivitet och vardagsmotion är bra för oss vet vi nog alla om. Men att ha kunskapen om det hjälper inte alltid för att få träningen eller vardagsmotionen att bli av.


Jag delar här med mig av några tips med förhoppningen om att du kan hitta något/några som passar för just dig och för att få vardagsmotionen att bli av!

  • Gör det inte till en sån stor grej! Ju större motstånd desto större risk att det inte blir av. Gör det enkelt genom att träna hemma, ta en promenad med grannen, ha träningsskorna i väskan så att du lätt kan ta dig ut.

  • Prova på - Det går ofta att prova på olika aktiviteter en eller ett par gånger- Kanske har du en kompis eller kollega som tränar på något gym som kan ta med dig på en ”prova-på omgång” eller kanske en gratis vecka på något gym?

  • Pausa - Gör några benböj, gå i trapporna eller ta ett varv runt kvarteret. Att ta en paus i arbetet eller det du gör och att bryta stillasittandet spelar stor roll på vår hälsa och vårt välmående - dessutom ger det ofta en välbehövlig boost och bidrar till en ökad kreativitet, förbättrad koncentrationsförmåga etc!

  • Busa med barnen! Spring och busa med dom! Lek kull eller andra lekar - du blir garanterat svettig och har en rolig stund tillsammans! Eller varför inte ”låna” någon annans barn? Blir ofta uppskattat av både barn och föräldrar!

  • Börja smått - Många tenderar att gå ”all in” när de ska göra en förändring, det blir ofta inte hållbart i längden. Ska du skapa en ny vana så kan det vara bra att börja smått. Ta t.ex. en 10 minuters promenad i rask takt varje vardag till en början för att skapa en rutin. När du blivit van kan du utöka tiden.


Med en förhoppning om ökad rörelse och glädje!

/Saga Manby