• Saga Manby

Enkla tips för att göra en god smoothie

Smoothie är perfekt till frukost eller mellanmål och så här till sommaren blir det extra mycket smoothies för min del! Varma sommardagar är det extra gott med en riktigt kall smoothie så frys gärna in skivade bananer och använd i din smoothie - det är perfekt om du råkat köpa hem för mycket bananer som börjar bli lite bruna.

Smoothies går att variera i oändligheter efter smak och tycke. Här är några tips och enkla stegför att skapa din favoritsmoothie!

  1. Välj frukt och grönt (både fryst och färskt)

  2. Välj vätska

  3. Välj smaksättning

  4. Välj något extra för ökad mättnad/energi

1. Välj frukt och bär du gillar. Välj med fördel något fryst så att du får en kall smoothie direkt. Frys med fördel in skivade bananer som du använder till grunden (de passar även perfekt om du vill göra "nicecream"). Välj frukter/grönt som går bra ihop både vad gäller smak och färg och välja gärna i säsong.

2. Välj vätska efter dina preferenser och behov. T.ex. sojadryck, havredryck, mjölk eller vatten men även färskressad juice kan vara ett alternativ. 3. Välj en eller två smaksättningar för extra smak till din smoothie. Det kan vara för att framhäva smakerna på smoothien eller att lägga till en annan smak. Några exempel: Pressad citron/lime för mer syrlighet, dadlar, honung eller vaniljpulver för sötma eller ingefära, kanel, kakao, kardemumma, mynta för andra smaker.

4. Addera något extra ingredienser för att smoothien ska passa dina behov - t.ex. för att öka mättnaden kan du addera havregryn/havrekli, pumpafrön, solrosfrön, boveteflingor, nötsmör proteinpulver eller varför inte vita bönor eller silkestofu? (Beroende på vad och hur mycket du adderar kan du behöva tillsätta lite mer vätska).


Grundrecept Smoothie

1 banan (gärna fryst)

1 dl valfri frukt/bär/grönsaker

2-3 dl vätska


+ valfri smaksättning och något ”extra” (se punkt 4)


Några exempel på schyssta smakkombinationer: Spenat + avokado + ingefära (ev. citron/lime)

Mango + jordgubbar + lime

Blåbär + kardemumma

Kakao + kaffe

Lingon + kardemumma

I samtliga kan du addera något från kategorin ”extra” t.ex. havregryn, pumpafrön eller vita bönor.

Tips! Vill du göra en smoothiebowl går det bra att byta vätskan mot t.ex. gurt eller kvarg eller bara ha mindre vätska så att det blir önskad konsistens!